About me

My photo
Parit Buntar!, Penang, Malaysia
Bathroom singer,engineer to be,Bachelor of Polymers Engineering(USM),Ex-KMPPian (batch 2011/2012),Ex-SMK SBP(2006-2010), Kalau rasa plastik abadi jangan muncul depan aku. email: zara_madinah@yahoo.com.my

Sunday, 17 August 2014

Junior- Senior

Assalammulaikum.
headline gempak kot. kahkahkah
sabtu dengan ahad lepas aku berpeluang la jadi fasi untuk program budak2 yang nak masuk u awai september ni. Actually, aku tak involve secara terus pun. Ntah. Aku involve part yang penting ja. kahkah
So, dalam ramai ada la jumpa budak kejut sorang. Soalan pertama dia tanya aku "macam mana boleh minat engineering?". Sebagai senior yg selalu tak pernah ponteng kelas, guaaa jawab guna bahasa buku baii. 

Ntah.

 Aku dari matrik sebenarnya tak tau minat aku apa. Yang aku tau, aku tak suka bio and tak kan sambung dalam apa-apa bidang yang melibatkan bio. Jadinya dari matrik aku decided tukar aliran. Dari bio-fizik aku ambik fizik-sccompter. Masa isi program U pun aku minta macam2. Macam tak satu benda yang aku minat. Dari enginrg, pendidikan sampai pengurusan aku mintak. Dah rezeki orang kata. Aku pun dapat engineering. Masa first year, aku sendiri tak paham aku belajaq apa. kahkahkah yang aku tau waktu test tiru orang kalau dak coursework rendah memang mati la. Masa first year aku p kelas balik kelas. Masa first year pulak result aku teruk. Jadinya terpikir. betoi ka apa aku pilih. Bila dah second year baru paham pasal kos sendirikk. hahahahaha aje ngn yeee.

Sebenonye nak kabo, minat tu kita boleh pupuk. Jangan duk hanyut dengan kata " bukan aku minat pun. Dah dapat." Cuba dulu. Kalau gamak tak boleh score lepas tu minta tukar apa yang kita minat. Lepas tu junior tu tanya pasai kerja. Hmm. Pasai kerja ni rezeki. Kita pun tak tau rezeki kita macam mana. Kadang-kadang kawan yang kita duk gosip kos dia tak boleh dapat kerja tu yang makan gaji dulu dari kita. Aku sendiri pun tak nasib aku macam mana nanti. Yang penting nya usaha la.

Masa program tu aku rasa macam tak berapa nak boleh p la dengan dua tiga orang fasi yg lain. Cara cakap serupa dia sorang ja masuk U. Rilex2 sudah la. Banyak lagi orang cerdik pandai dari kita. Yang lawaknya tu siap pakai jaket usm. kahkahkah u lain pun ada jaket. Tak payah la nak menunjuk sangat hang tu belajaq usm dapat jaket. Lepas tu cakap pasal ideologi politik. Bagi aku politik memang penting. Tapi dalam education jadi matang la. Jadi profesional. Jangan kotorkan education dengan mainan politik.

Sekian dari gua.
yang benar,
azimah yusoff

2 comments: